Sluiten
Header image

Nieuwe maatregelen in wedloop met autodieven

23 december 2020

Vorig jaar werden 7000 personenauto’s gestolen met een totale waarde van ongeveer 100 miljoen euro. Dat werd verteld tijdens een door het Verbond van Verzekeraars georganiseerde livestream. Ook werd een lijst geïntroduceerd die 1 januari van kracht wordt en waarop goed beveiligde autotypen staan vermeld.

Het aantal autodiefstallen neemt nog steeds af. Zo werden er dertig jaar geleden nog zo’n dertigduizend per jaar gestolen. Dat heeft volgens beleidsadviseur Alex de Hoop van het Verbond alles te maken met betere beveiliging. Maar de dieven worden ook steeds slimmer, waardoor het risico blijft bestaan. Het Keurmerk CCV Voertuigbeveiliging van het Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid is één van de middelen om diefstal tegen te gaan. Recent zijn hier enkele veranderingen in doorgevoerd om het effectiever en actueler te maken.

Risicoklasse-indeling
Het Keurmerk CCV Voertuigbeveiliging bestaat inmiddels 25 jaar en heeft zijn dienst meer dan bewezen, vertelde directeur Patrick van de Brink van het CCV. “Sinds wij eigenaar zijn van het Keurmerk zijn alle inbouweisen en regelingen vernieuwd. In de keuringsvoorschriften is op 1 september dit jaar ook een risicoklassenindeling opgenomen en is er een speciale website gekomen voor het keurmerk.” De Hoop wees erop dat dit nog geen reden is om blij te zijn. Er worden wel minder auto’s gestolen, maar er worden er ook steeds minder teruggevonden. Daar komt bij dat autodiefstallen vaak tot extra schade leiden, zoals bij ramkraken. Verder is de schade door diefstal van onderdelen flink toegenomen. “Je kan het niet zo gek bedenken of het wordt van de auto afgehaald.”

Wedloop
De Hoop sprak van een wedloop tussen dieven en beveiligingsbedrijven. De nieuwste methode is Relay Attack, waarbij dieven het signaal van een elektronische sleutel opvangen en kopiëren. Nederland is volgens de verzekeringsexpert het eerste land ter wereld dat eisen stelt en de mogelijkheid biedt om keyless entry-systemen te laten certificeren om diefstal tegen te gaan. Inmiddels hebben autofabrikanten verschillende sleutels al aangepast, maar er moeten er nog een flink aantal volgen. Volgens certificatiemanager Henk van Vliet van Kiwa SCM zouden verzekeraars hun cliënten vaker moeten wijzen op het risico van Relay Attack.

Diefstalgevoeligheid
Of auto’s of onderdelen gewild zijn bij dieven verschilt per merk en type. Daarom is een Risicoklasse-indeling Voertuigbeveiliging ingevoerd. Het is een soort VRKI voor voertuigen, met de risicoklassen Laag, Gemiddeld, Hoog en Zeer hoog. Vanaf risicoklasse Gemiddeld is het volgens de verzekeraars verstandig om de auto te laten beveiligen conform de eisen van het Keurmerk CCV Voertuigbeveiliging. Net als bij de VRKI kan een keuze worden gemaakt voor wat betreft het type aanvullende beveiliging. De diefstalgevoeligheid van voertuigen wordt bepaald aan de hand van 28 kenmerken. Het gaat om voertuigen tot 3500 kilo, waaronder bedrijfswagens. Het model wordt maandelijks geüpdate door VWE en RDW. Via machinelearning vinden maandelijks herberekeningen plaats op basis van de diefstalcijfers en de door criminelen gehanteerde diefstalmethodes. Voor nieuwe modellen wordt aan de hand van het voorgaande model een inschatting gemaakt hoe groot de kans op diefstal is.

Kentekencheck
Handig is ook de Audascan 360 voor verzekeraars, intermediairs en volmachten. Die kunnen hiermee via de standaard kentekencheck het risico op diefstal van een auto inzien. Ook is hiervoor het digitaal paspoort en het informatieportaal van Solera te gebruiken. Vanaf volgend jaar kunnen ook particulieren via www.autodiefstalcheck.nl het risico op diefstal van hun auto opvragen. Het is wel een uitdaging om de registers up-to-date te houden. Dat komt volgens Van Vliet van Kiwa SCM omdat diefstalmethodes enorm snel wisselen. Lastig is ook dat de EU lagere eisen stelt aan startonderbrekers dan Nederland. Ook voor alarmsystemen gelden afwijkende eisen. Daarom moeten dealers de beveiliging vaak aanpassen, voordat een Nederlands certificaat verstrekt kan worden.

Aangescherpte eisen
Op 1 januari publiceren het CCV en Kiwa SCM een lijst met voertuigen die aan de aangescherpte certificeringseisen voldoen én een lijst met voertuigen waarvoor een aanvullende beveiligingsmaatregel nodig is. De laatste categorie krijgt het deelcertificaat (KE01 certificaat). Het certificaat is drie jaar geldig. Daarna is ieder jaar een herkeuring vereist. Een APK voor het alarm, aldus Van Vliet. “Houd er rekening mee dat een Audi met een certificaat uit 2014 niet bestand is tegen hedendaagse diefstalmethodes. Dus vraag tijdig een nieuw certificaat aan!” De eigenaar is volgens de certificeringsspecialist zelf verantwoordelijk om dit bij te houden, maar een verzekeraar kan altijd een herinnering sturen. Particulieren kunnen een kentekencheck doen via de website van Kiwa.

 

bron: beveiligingnieuws.nl