Sluiten
Header image

Aanvragen Verklaring Omtrent Gedrag weer mogelijk

2 november 2021

De storing waar Justis sinds 15 oktober mee te kampen heeft is zo goed als opgelost, zo laat de overheidsdienst weten. Alle producten kunnen weer digitaal worden aangevraagd via MijnJustis. Men dient vanwege de verwachte grote toestroom van VOG-aanvragen wel rekening te houden met een langere doorlooptijd.

Ook de ontvangstbevestiging van de VOG-aanvraag kan langer duren dan normaal. Het Klant Contact Centrum kan alleen nog geen informatie verstrekken over al ingediende aanvragen.
Samen met de externe softwareleverancier wordt nog gewerkt aan het laatste stuk van de oplossing van het ruim twee weken ontstane probleem. Dat heeft volgens Justis niet te maken met een hackaanval of cybercriminaliteit. Door een softwarefout zijn verschillende systemen geraakt. De systemen die staan bij Justis zelf zijn feitelijk niet defect. Hoe de fout precies is ontstaan wordt uitgezocht, maar prioriteit is volgens de dienst nu vooral het volledig oplossen van de storing. In ieder geval kunnen boa-aktes, VOG’s NP (Natuurlijke Personen), VOG’s RP (Rechtspersonen) en GVA’s weer digitaal worden aangevraagd.

 

Bron: beveiligingnieuws.nl